The seers (De Zieners), een aangrijpende roman die bestaat uit één alinea, volgt Hannah, die in Londen aankomt met het dagboek van haar moeder. Daarin staat een schokkend verhaal over een seksuele gebeurtenis in Keren, Eritrea. Het is een moedige, urgente roman die de psychologische en seksuele levens van haar personages ontrafelt terwijl hun identiteit zich ontwikkelt. Een verhaal over heden en verleden, intergenerationele levensgeschiedenissen, koloniale trauma’s en het ware gezicht van het Britse vreemdelingenbeleid, en de impact ervan op jonge vluchtelingen. De Nederlandse vertaling verscheen in het najaar van 2024.
'De zieners is een ode aan alle jaren die ik heb doorgebracht met het werk van auteurs die normen doorbraken. Ik heb het boek niet gepland, het kwam tot me toen ik in de lente van 2020 tijdens de lockdown bij de Brusselse Vijvers van Elsene stond. Ik schreef de hele roman op mijn iPhone, in een week of drie. Het was alsof er een vulkaan van woorden, ideeën en gevoelens uitbarstte, waar ik geen controle over had.' (Sulaiman Addonia)
Op 25 maart komt Sulaiman Addonia naar De Centrale in Gent.
Na een reflectie van Angel Patricks Amegbe op het werk van Sulaiman Addonia, gaat hij in gesprek met Annelies Verbeke.
De voertaal is Engels; alleen de inleiding van Annelies Verbeke is zowel in het Nederlands als in het Engels.
Sulaiman Addonia is een Eritrees-Ethiopisch-Britse schrijver. Zijn eerste roman “Als gevolg van liefde” stond op de shortlist van de Commonwealth Writers’ Prize en verscheen in meer dan twintig talen. Zijn tweede roman “Stilt is mijn moedertaal”, stond op de longlist van de Orwell Prize for Political Fiction en de shortlist van de Lambda Awards 2021. Addonia woont in Brussel, waar hij een schrijfacademie voor vluchtelingen heeft opgericht. Hij organiseert ook het literaire Asmara-Addis-festival, dat in 2022 werd bestempeld als een van de veertig beste literaire festivals ter wereld. In 2021 ontving hij de Vlaamse Golden Afro Artistic Award for Literature, en in 2022 werd hij fellow van de Royal Society of Literature.
Annelies Verbeke (België, 1976) schrijft vooral proza en theaterteksten. Ze schreef ondermeer de romans Slaap! (2003), Reus (2006), Vissen redden (2009) en Dertig dagen (2015), de verhalenbundels Groener gras (2007), Veronderstellingen (2012), Halleluja (2017) en Treinen en Kamers (2021).
Angel Patricks Amegbe is een schrijver, uitvoerend dichter en visueel verhalenverteller die thema's van diasporische identiteit en mentale gezondheid verkent. Ze is de oprichter van Poetry and Tea, een creatief samenkomen voor collectieve expressie en welzijn. Haar oeuvre omvat drie boeken: The Days of Silence (Masobe 2021), No Pink in a Rainbow (Masobe 2024) en een zelfgepubliceerde poëziebundel, SUNDANCE, die thema's van migratie, vrouwelijkheid en zelfontdekking behandelt.
In samenwerking met Uitgeverij EPO, Uitgeverij JURGEN MAAS en AMAL.
Praktisch
dinsdag 25 maart 2025
deuren . 19:30
start . 20:00
einde . 21:45
tickets (vvk & adk) . € 5
Kansentarief . € 1
Laat je horen en deel dit evenement via jouw sociaal profiel:
Ook interessant
THE TIME HAS COME – DE ERFENIS VAN THE LAST POETS