za.22.junSint-Baafsabdij

PICEA ORIENTALIS ★ Sangpuy + Wouter & Bao

MIDZOMER i/d ABDIJ – ZONNEWENDE DOUBLE BILL

De Sint-Baafsabdij is het oudste gebouw van Gent, een ideale plaats om stil te staan bij het verglijden van de tijd en het keren van het licht op de langste dag van het jaar. Buren van de Abdij en De Centrale doen dat al jaren met een midzomerconcert op deze droomplek. Dit jaar organiseren we zelfs een dubbelconcert.

SANGPUY + Wouter Vandenabeele & Bao Sissoko

Sangpuy is een 'native' Taiwanees en  lid van het oude Pinuyumayan-volk.  Hij groeide op in het zuid-oosten van Taiwan (Taitung).  Zijn volledige inheemse naam luidt Sangpuy Katatepan Mavaliyw.   Sangpuy zingt in het Pinuyumayan en speelt op gitaar, neusfluit, bamboefluit, mondharp en allerlei traditionele belletjes.  Hij brengt een aantal nummers solo en wordt daarna vergezeld door Wouter Vandenabeele op viool en Bao Sissoko (Senegal) op kora. Dit wordt misschien wel een van de bijzonderste muzikale ontmoetingen van het seizoen.  Een uniek ontmoeting tussen 3 culturen Europa, West-Afrika en Azië,  tussen twee muzikanten van Tamala en de bezwerende stem en muziek van Sangpuy.

Interview met Sangpuy (taipeitimes.com 14/04/2019)

Picea Orientalis olv. Shalan Alhamwy

© Geert Vandepoele

De Syrische violist en componist Shalan Alhamwy heeft Klassieke en Arabische muziek gestudeerd.  Vanuit zijn carrière als componist en performer in die twee muzikale werelden, ontstond het idee om de westerse en oosterse muziektradities te versmelten in één ensemble. Picea Orientalis past zowel westerse structuur, harmonie en technieken als oosterse versieringen en improvisaties toe. Het is een strijkorkest dat zijn uniciteit vooral van de diversiteit van zijn leden ontleent.  Alhamwy verzamelt muzikanten rond zich die een klassieke opleiding hebben genoten, maar daarnaast ook bezig zijn met andere genres.  Samen exploreren ze nieuwe muzikale trajecten.  Stel je voor! Bach met Arabische versieringen of jazz nummers met oosterse improvisaties...

"Picea Orientalis" verwijst naar een Kaukasische spar (Picea) die in noordelijk Klein-Azië en de Kaukasus (Orientalis) voorkomt. Het hout van deze sparren wordt gebruikt voor het bovenblad van zowel oosterse als westerse strijkinstrumenten, maar ook voor de bouw van bv. de 'oed (oosterse korthalsluit), de qanoen (getokkeld hakkebord) en de bağlama (Turkse langhalsluit).

Viool : Shalan Alhamwy, Anouk Sanczuk, Norbert Makula, David Van Ransbeeck, Jhomayra Civalos, Graciela Zaera, Hendrike Scharmann & Mohammad Aldouri.
Altviool : Marijn Thissen, Liesbeth Lambrecht & Katrien van Remortel.
Cello : Mieke Delanote & Vincent Werbrouck.
Contrabas : Katrien Bos.

De Sint-Baafsabdij is een iconische site voor het ontstaan van de stad en getuigt van een rijk en tragisch verleden. Door Amandus opgericht in de 7de eeuw als christelijke missiepost, uitgegroeid tot een machtige abdij en door Keizer Karel afgebroken om er het beruchte Spanjaardkasteel te bouwen.

De ruïnes van de Sint-Baafsabdij liggen in de Gentse wijk Macharius, dichtbij Portus Ganda. De Buren van de Abdij, een bonte groep buurtbewoners, stellen de oudste site van Gent open op zondag en organiseren er geregeld concerten, ontmoetingen en andere activiteiten.

Co-organisatie Historische Huizen Gent & Buren van de Abdij

Praktisch

zaterdag 22 juni 2019

deuren 19:30
concert 20:00

Laat je horen en deel dit evenement via jouw sociaal profiel:


Ook interessant


LAUGHING BASTARDS . FETISH / CD-RELEASE


Erfgoeddag 2024 . Thuisklanken


HELENA & PABLO CASELLA